Dag 5-Borough market, Mallow & Katedralen

Lite halvsömniga, men oerhört peppad av längt till en av de klassiska matmarknaderna så gav vi oss iväg tidigt på söndag morgon. Utbudet av grönsaker var det inget fel på!

Som kock är det en dröm att insupa alla färger och drömma om vad en skulle laga med allt.

Man vill smaka allt…

Önskar bara att jag hade haft med mig ett kök!

Så mycket spännande råvaror. Sedan mötte vi upp min kompis Dawn som bor utanför London och gick på Mallow på brunch.

Det är en tradition vi har. Mallow är ett par år nu, helt plantbaserad mat och därför extra roligt att ta med Clara dit!

Clara tog pannkakor.

Jag tog en toast med kimchi som var spännande och väldigt annorlunda. Allt är gott här så man kan ta i princip varsomhelst på menyn.

Dawn tog Thali, en blandning av olika Indiska rätter.

Och varsitt glas att skåla i!

Sedan gick vi till kyrkan. Sourtwark cathedral ligger precis bredvid. Jag tände ljus för några jag känner som har lämnat. Bland annat min kompis pappa som nyss har somnat in. Katedralen är jättegammal och det var här Shakespeare brukade gå i kyrkan. Den omnämns redan år 1086, i domesdagsboken. Här kan du läsa mer om katedralen. Den är mycket vacker, ligger precis bredvid marknaden och är gratis inträde.

Resten av dagen vandrade vi vid Themsen, fikade och myste. Clara gick på Tate modern och jag hann prata med min kompis Dawn under tiden.

Resans magplask

Vi var så trötta på kvällen att vi knappt tog oss ut, men en känd tv-kocks restaurang låg i kvarteret bredvid så vi gick dit. Det borde vi inte ha gjort. Det är ofattbart att någon som skriker och raljerar åt andra kockar kan ha så låg standard på sin egen restaurang. Sopa rent framför egen dörr, eller vad det heter? När jag sa till fick jag höra att jag hade fel av personalen och då blev det nästan pinsamt. Salladen var rutten och resten var bara under all kritik. De ville inte kompensera alls, men tog bort den ruttna salladen från räkningen. Jag är alltid respektfull och vill inte klaga och jag vet att man kan göra fel som kock. Sedan är det sjukt jobbigt att klaga som gäst, men om man inte säger till så får de ju inte vetskap om vad som är ett problem och då är ju verkligen inte det snällt heller. Fotade maten, det är ju så lätt att visa vissa saker på bild och skickade ett mejl till deras kundservice samma kväll. Det var solklart att servitören var rädd för att säga till kocken och hellre sa åt gästen. Jag fick förklara att jag visste för att jag är kock, då bad de mig om min CV och testade mig om jag verkligen kunde prata franska. Fick svar från deras hq när vi hade lämnat London att vi var välkomna tillbaka, för en andra chans. Det hade varit så mycket enklare om de bara hade ordnat det direkt. Vi fick ett presentkort och det hade väl vart ok om vi hade vart kvar i London. Svarade det och efter två mejl så har de nu ändrat sig och låter oss få värdet i pengar tillbaka. Har inte sett till dem än, men det kan ju ta ett par dagar.

Visdom? Läs alltid recensioner av restauranger extra noga i förväg. Speciellt om de drivs av kända kockar. Det gäller förresten inte enbart restauranger. Och när något inte är bra så säg till. Jag vet att många är rädda och tycker att det är obekvämt. Men vänd på det och se det som hjälp till den det berör. Man kan säga saker på ett vänligt och respektfullt sätt, även om det blev svårare och svårare i vårat fall när de inte trodde att jag visste vad jag pratade om. Funderar på att göra en lathund till hur man klagar på restaurang eftersom många tycker att det är olustigt. Skulle ni vilja läsa något sånt? Säger du till när det blir fel eller beror det på? Ibland kan det ju riskera att förstöra stämningen och då håller jag tyst eller tar det med personalen avskilt. För om vi inte får veta så vet vi inte och det gäller oss alla. I allt.

Dela inlägget på:

12 reaktioner på ”Dag 5-Borough market, Mallow & Katedralen”

  1. Underbart inlägg Susanne! Och viktigt! Har jättesvårt att klaga på mat så där på en restaurang. Äter och betalar men kommer aldrig dit igen. Matmarknader, kyrkor och lite annorlunda restauranger är så otroligt intressant att besöka även om det inte blir så ofta numera. Desto roligare att få läsa om era upplevelser både på hemma- och bortaplan.

    Tusen tack för givande läsning❣️

    1. Hej Ami!
      Tack, vad roligt att du gillade det och jag förstår att det där med att klaga är olustigt. En liten tröst är eventuellt att det blir lättare när man tränar sig på det så behöver det inte bli en stor grej. Men roligt kommer det aldrig att vara, helst vill man ju inte behöva säga till…

  2. Eva-Lena Johansson

    Helt rätt!
    Jag brukar besöka kända kockar och deras restauranger. Det brukar inte vara billigt och besvikelsen när man ibland tänker det här hade jag gjort bättre själv….

  3. Tack för dina reseinlägg, så roligt och intressant att läsa!
    Jag skulle också gärna vilja läsa en sådan lathund, tack.
    Nu är jag nog ganska ”bra” på att klaga om det verkligen behövs. Det hjälper ju också de berörda precis som du skrev. Som nyss när jag bodde på hotell och sa till om vissa saker när jag checkade ut och som inte var akuta men som var trasiga på rummet. Hon i receptionen blev jätteglad och tackade så mycket :)!
    En gång klagade min brors kompis på en restaurang då jag var med och han påpekade att det inte var det kött som de hade skrivit om i menyn – men tog betalt för… Han fick svar att det var det visst. Men gästen stod på sig och berätta att han var slaktare/styckare på Scan och visste precis hur köttdelarna såg ut och smakade så det var bara för restaurangen att ge vika för någon som visste bättre. Precis som du gjorde. Rätt ska vara rätt. Restaurangen bjöd på hans middag :D!

    1. Godmorgon Annika! tack, det är värdefullt för mig att få höra och jag tar gärna emot tips också på hur man klagar på bästa sätt.
      Det är så tråkigt att bli bemött så som din brors vän blev. Det händer mig ibland och då tänker jag alltid på att det här skulle vara svårt att framföra
      om jag inte kunde backa upp det med min utbildning och erfarenhet. Men restaurangpersonal måste kunna hantera gäster som är både nöjda och missnöjda, oavsett gästernas bakgrund och profession. Med allt det här sagt så har jag varit med om gäster som har varit så fruktansvärt otrevliga och antagligen satt ett beteende i system för att få gratis mat, bevisa sin makt eller bara skapa kaos. Så från personalens perspektiv så kan det vara knepigt att balansera vissa dagar/kvällar. Ett ställe jag jobbade på hade ett par välkända gäster som alltid hade samma beteende och utnyttjade situationen till max, vilket jag förstår verkar bisarrt men det händer allt möjligt på restauranger och hotell som en aldrig skulle kunna föreställa sig i sin vildaste fantasi. Tack och lov!

      1. Ja, jag förstår dilemmat. Och personalen får ju instruktioner och information från ledningen/chefen om vad som bjuds (som de naturligtvis måste tro på och följa)och det kan de inte ansvara för naturligtvis. Men, som en bekant till mig som är hovmästare och servitör på en ”fin” restaurang i Sthlm brukar säga; ett trevligt bemötande av servitören kan göra helhetsupplevelsen av restaurangbesöket (med kanske lite sämre mat…) bra men det motsatta är svårare att åstadkomma ;)! Jag tror det stämmer många gånger :).
        Själv tackar jag alltid för den goda maten om jag är på restaurang och tittar på de som serverar och respekterar deras arbete. Det kan betyda mycket att man blir sedd och får respons med ett leende och ögonkontakt tror jag.

  4. Jag skulle uppskatta en sådan guide, känner mig inte alls bekväm med påpeka när något är fel!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om mig

Susanne Jonsson
Matälskare

Jag lagar mat, oftast på kalla ställen och ibland på teve. Alltid med kärlek.

Kock och Filosofie Magister i Gastronomi.

Här kan du läsa mer om mig.

Följ mig

Rulla till toppen
Scroll to Top