Tågluff till London Dag 1

Efter en tidig morgon med packning av mat till ett fotojobb som vi skulle göra på tåget, så stod vi då på perrongen i Umeå Clara, jag och våran packning. Lite kylslaget i luften, pirrigt och spännande-hur skulle det fungera att resa ut i Europa med tåg?

Vi klev på, började ganska snabbt att jobba med ett fotojobb till nästa sommar och avrundade när vi bytte tåg i Sundsvall. Vilket var tur för sedan var det ganska fullt på tåget. I vanliga fall tar man direkttåg Stockholm-Umeå, men det gick över en timme tidigare och det hade blivit väl så tidigt då vi båda hade endel att göra på morgonen. Annars så är det alltid bra att ta ett tidigare tåg när man har byten och anslutningar.

Framme i Stockholm letade vi oss till rätt spår för nattåget Stockholm-Berlin, köpte sushi till middag på centralen och grejade på med resan. Vid gott mod utan en aning hur det skulle bli, redo att möta världen.

Nattåget till Hamburg

Vi hade bokat en egen kupé eftersom vi reste med våra jobbgrejor och behövde kunna låsa in dom. Det vi inte visste var att det inte skulle finnas plats för väskor i kupén, den var mycket kompakt och gick bara att stå en åt gången på golvet. Vi rullade iväg och dukade upp middag på Claras resväska. Det blev riktigt mysigt.

Så härligt att duka upp en god middag och starta nästa etapp!

Sverige rullade förbi utanför fönstret när vi borstade tänderna.

Vi hade ett litet handfat i kupén, som tur var. Helst vill jag inte skriva det som kommer nu. Jag är rädd att det ska avskräcka från att ta tåget. Snälla, ta tåget ändå. Eller sluta läsa nu, om det är risk. Det fanns bara en fungerande toalett i hela vagnen, den var pytteliten och väldigt ofräsch. Tänk dig en nedspydd fyllecell. Det var inte långt från att jag kräktes. Clara fick vika ihop sig i den korta bädden och jag sov med ryggsäcken på underslafen.

Ändå vid gott mod, fast ledsna för att detta är standarden på tågen som vi hellre vill välja att resa med av miljöskäl.

Vagnen var gammal, så gammal att den hade charmiga detaljer som moderna vagnar saknar.

Snygg färg på dörrarna!

Det var hårda britsar, hål i sänglinnet (alltså rejäla hål, såg ut som en råtta hade tuggat på örngottet eller att det fastnat i tvättmaskinen) och väldigt trånga korridorer. Jag är van att sova i tält när vi fjällvandrar, det är inte det. Men komforten i vår kupé var så att de flesta skulle nog inte välja att resa såhär, speciellt inte om man behöver kunna jobba dagen efter. Priset för själva kupén enkel resa var 1760 kr/person, totalt 3520kr. Förutom Interrailbiljetterna. De kostar 3868kr per person för 5 dagar i andra klass. Vi slumrade till och vaknade utanför Hamburg, då kom konduktören med frukost. Det var en fin gest, och ingen av oss är kräsen. Men vi klarade inte av att äta den. Inte heller dricka kaffet. Även om det serverades i kartong som går att lägga i pappersåtervinningen så vore det bättre att helt hoppa över totalt. Om du får frukost på det tåget så rekommenderar jag att ta te eller att få varmt vatten och ha med eget kaffepulver. OBS! Det här betyder INTE att jag inte tycker att vid ska resa med tåg. Det betyder att tågen behöver höja lägstanivån.

Hamburgs hbf/Hamburgs central

I Hamburg doftade det vår, stationen hade nyss öppnat och det kändes fint att tåget var i tid. Vi fick iofs springa till en toa då vi inte klarade av stanken på tågets toalett, bara för att upptäcka att den låg i källaren, hissen var trasig och man måste ha en euro i mynt eller Visa-kort. Vi har båda Master card. Jag gav Clara min mobil för Apple pay, men då behövdes mitt ansikte för att låsa upp. Men jag behövde vakta bagaget. Löste det genom att gå och köpa bretzel på kiosken som hade öppnat. Jag väntade med väskorna och insåg att det var en väldans tur att vi var två. Vårat jobb kräver endel utrustning, den är tung och vi hade tänkt att det skulle finnas både vagnar och fungerande hissar på europeiska stationer år 2024. Det gör det inte. Ibland finns det hissar, ibland rulltrappor och ibland fungerar dom. Vi hittade en full food court och fick dela bord med en svensk familj som också kommit med nattåget. Köpte kaffe och tog tåget till Duisburg där vi bytte tåg till Amsterdam. Nu kom en fantastiskt fin överraskning!

Den tyska restaurangvagnen, vilket lyft!

Jag blev så glad när jag hittade den att jag smsade Clara (det är samma pris att sms:a med svenska mobiler i Tyskland). Hon kom och vi drack kaffe och te en gång till 🙂 Inte ofta man hamnar i en så klassiskt tjusig restaurangvagn. Den var som på film!

När tåget tvärnitade rasslade det till och grannens ostskiva tog en flygtur när porslinet flög, så det hördes att de har både ”riktigt” porslin och glas.

Lite matta i lacken, men ändå!

Men alltså, maten de serverade både såg aptitlig ut och doftade gott. En Cappuccino från en espressomaskin. Frukosten på nattåget var ett minne blott.

Baren var välutrustad. Och toaletterna på det tyska tåget var från modern tid, man behövde inte backa in. De fungerade samt var rena och fräscha.

Tåget var försenat så vi missade vår anslutning och kom fram några timmar senare än planerat. Tyska tåg brukade vara väldigt punktliga med något har hänt så de är ofta försenade och de byter ofta spår i sista minuten. En olycklig kombination om man reser med bagage och trasiga hissar/rulltrappor. I Duisburg tog vi en kaffe och väntade in tåget.

Om säkerhet på tågstationer

Jag måste berätta om det här, det är viktig information även om det är tråkigt. Det vimlade av ficktjuvar både i Duisburg och i Hamburg, på caféerna och i stationen. Det var så många att man tydligt kunde se dem kommunicera med varandra. Clara såg en som var påväg i min väska och skrek så han hoppade till och jag hann fram. Han gick iväg iskallt. De vi såg var unga män. Det har varit i nyheterna att Tyskland har stora problem med integrationen av unga män som kommit ensamma som flyktingar. De skulle få jobb i bilindustrin, men när det företaget gick i putten blev de istället utan sysselsättning och endel verkar hänga på tågstationerna. Ibland ensamma, ofta i gäng om 4-5. De tittar ut turister och omringar, vi såg polisen ta fast en kille och det blev ganska rörigt då han gjorde motstånd och allt stöldgods spreds över stationsgolvet. Handväskor mm. Var extra uppmärksam, vänd inte ryggen och fippla inte med mobilen. Bäst är att vara två så en kan hålla koll om man vill handla fika, behöver fixa med biljetter eller så. Just i Hamburg skulle jag rekommendera att gå från stationen direkt, speciellt kvällstid. Men var uppmärksam vid utgången, där var det extra många. Gå över gatan till en restaurang ”Block haus”, köp fika eller mat där. Bättre och billigare mat än på stationen. Om du måste vänta på stationen så gå in på Deuche bahn resecentrum eller restaurangen på övervåningen, den med väggar. Men ta inte föregivet att det inte finns tjuvar där. I vårat fall var det en som gick runt på Starbucks. Och OM du ser någon på väg att knycka, så skrik/ryt ifrån väldigt högt och argt rakt ut. Om du saknar de röstresurserna, res med en visselpipa eller något annat hjälpmedel. Packa mobil och värdesaker nära kroppen och ha inte alla pengar/kort på samma ställe. Skriv upp de viktigaste telefonnumren på papper, fota av pass och kreditkort innan du åker. Jag har alltid känt mig trygg i Tyskland och jag hoppas att de får ordning på grundorsakerna till problemen och säkerheten. Så, nu lämnar vi detta tråkiga, tar med oss ett fint minne från restaurangvagnen, hela vårat pick och pack och åker vidare. Amsterdam nästa!

Dela inlägget på:

14 reaktioner på ”Tågluff till London Dag 1”

  1. Varmt välkommen tillbaka 😊!
    Så härligt vårfint och glädjefyllt foto av dig 🌞👍! Så trevligt att få läsa om er resa! Trist att det skall vara så dåligt ställt med tågen, en snygg och fräsch toa borde vara prioriterat, liksom sängkläder utan hål!!!

    Kramar
    Marianne

    1. Det var tråkigt att det var så, önskar att det hade vart fräscht så jag hade fått skriva det.
      När jag skrev om det till SJ fick jag inget svar, men det kom en enkät efteråt hur jag upplevt deras kundservice.
      När jag svarade att jag vet inte, för ingen hade återkommit, så fick jag ett mejl med fråga vad som var problemet.
      Jag skickade samma synpunkter igen och fick till svar att de inte hade svarat från kundtjänst för att jag inte hade ställt en fråga (se nedan), så de hade avskrivit det utan åtgärd.
      Ingen ursäkt eller något sådant. Då frågade jag om inte det kunde vara rimligt att svara ändå när något bilvit så fel. Har fortfarande inte fått något svar på det.
      Om jag inte hade det på mejl skulle jag inte tro på det själv.

      Hej Susanne

      Jag kan se ärendet redan är stängt och din feedback är viderbefodrad till ansvariga.

      Då det inte ställdes någon fråga är det därför ärende hanteraren ej har svarat något.

      Önskar dig en fin helg!

      Med vänliga hälsningar
      SJ Kundservice

  2. Tack för infon om vad man ska se upp med. Vilken äventyrlig resa ni har varit iväg på skönt att vara två. Tråkigt med toaletterna och sängkläderna man betalar ju dyra pengar. En kompis mamma rekommenderade alltid att man skulle ta med ett påslakan när man skulle ut och resa. Då kunde man krypa ner i eftersom man inte visste hur det såg ut där man skulle sova. Vilken härliga resa. Så mycket ni hann med. Må så gott 🤗

    1. Hej Karin!
      Jag är lite trött i huvudet idag, så jag funderar lite hur du menar, bara om du orkar förklara alltså. Jag tror inte att Clara har skrivit om allt riktigt ännu.
      Och mina inlägg från resan kommer under veckan.
      Jag rev av plåstret direkt på det som skavde med urkiga toaletter och ficktjuvar, nu blir det bara roligheter 😀 För det har varit en underbar resa!
      Allt gott!

  3. Tack Susanne för intressanta reflektioner av er resa med tåg!
    Visst är det dåligt att man inte får mer för de dyra tågbiljetterna 2024 i Sverige 🙁 ! Skandal att SJ inte tar till sig konstruktiv kritik och synpunkter och har en vilja att vara ett företag med stolthet och framåtanda när så många, inklusive jag, skulle vilja åka tåg för miljöns skull och för mervärdet av resan i sin helhet… Trist att de Tyska tågen också har blivit sämre. MEN härligt med tåg om det vore som förr och hade varit billigare och bättre :)! De borde få samma, och helst mer, subventioner som flyget.
    😀 Annika

    1. Hej Annika!
      Jag håller med dig, det behöver bli en annan ordning på allt det här.
      Vårbudgeten innehåller enorma subventioner till flygindustrin, jag kommer nog flyga någongång igen
      det är inte det. Men en balans vore rimligt av många skäl. De som bestämmer och flygindustrin verkar ha vääääldigt goda relationer med varandra.
      Tåget, inte lika mycket.

  4. Hej! Jag undrar om ni inte kan ha råkat boka något annat än platsbiljett för Interrail – enligt Tågsemestergruppen på Facebook ska såna kosta runt 830 kr/person (minns inte exakt) för sovplats på SJ:s nattåg till Tyskland?

    1. Vi har bokat via resebyrån som säljer Interrail, Trainplanet så jag hoppas att de har koll på sådant. Möjligen var det dyrare för att vi behövde en 2-båddars kupé för att kunna låsa om våran utrustning och det beror nog också på när man bokar och vilka dagar man reser. 830kr. är mer rimligt pris.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om mig

Susanne Jonsson
Matälskare

Jag lagar mat, oftast på kalla ställen och ibland på teve. Alltid med kärlek.

Kock och Filosofie Magister i Gastronomi.

Här kan du läsa mer om mig.

Följ mig

Rulla till toppen
Scroll to Top